Usein kysytyt kysymykset

Onko sinulla jotain kysyttävää kotisiivouksesta?

Katso alta vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin tai ota yhteyttä asiakaspalveluumme yhteydenottolomakkeella tai soittamalla. Yhteydenottolomakkeen ja toimipaikkojemme puhelinnumerot löydät sivun alaosasta.

Siivoaako siivooja minun vai Lempin välineillä?

Suosituksemme on, että siivous tehtäisiin asiakkaan omilla välineillä. Säännöllisissä viikkosiivouksissa se on järkevää, sillä niin siivousvälineet ovat asiakkaan käytettävissä myös viikkosiivousten välillä. Lisäksi asiassa on muitakin etuja, kuten että siivoojamme voivat kulkea asiakkaiden luo ympäristöystävällisesti julkisilla liikennevälineillä. 

Ihan kaikki asiakkaamme eivät kuitenkaan halua tai voi järjestää siivousta omilla välineillään, jolloin tuomme välineet ja aineet tullessamme. Tämä on lisäpalvelu, joka on hinnoiteltu erikseen.

Ikkunanpesuissa välineet ja aineet sisältyvät hintaan, sillä ikkunanpesuissa tarvitaan tarvikkeita, joita ei kodin normaaliin siivousvälineistöön välttämättä kuulu. 

Mitä siivousvälineitä ja puhdistusaineita tarvitaan?

Suosittelemme siivousta asiakkaan välineillä ja puhdistusaineilla, jotta myös julkisilla liikennevälineillä kulkeva siivooja voi hoitaa kotiasi. Oikeat siivousvälineet ja puhdistusaineet takaavat laadukkaan, ergonomisen ja ekologisen siivouksen. 

Tarvittavat siivousvälineet laadukkaaseen siivoukseen: 

  • pölynimuri (yksiötä isommissa kodeissa perinteinen imuri varsi-imurin sijaan)
  • pölypussit ja suulakkeet (pitkä rakosuulake ja tekstiilisuulake)
  • wc-harja
  • 5-10 kpl erivärisiä mikrokuituliinoja riippuen kodin koosta
  • mikrokuitumoppi
  • levykehysmopin runko tai lattiakuivain
  • moppivarteen sopiva kylpyhuonepesin tai pesuharja
  • lattiakaivoharja tai astianpesuharja lattiakaivoille
  • siivoussieni hanojen ja altaiden pesuun
  • keittiöjakkara tai kolmiportainen tikas

Tarvittavat puhdistusaineet laadukkaaseen siivoukseen:

  • yleispuhdistusaine
  • WC:n puhdistusaine
  • kylpyhuoneen puhdistusaine (hapan)
  • keittiön puhdistusaine (emäksinen)
  • mahdolliset puhdistusaineet erityisille pinnoille

 

Asiakaspalvelumme suosittelee mielellään eri vaihtoehtoja puhdistusaineisiin. Tiesithän, että tiivisteet ovat ekologisempi ja edullisempi vaihtoehto siivoukseen!

Erikseen sovittuna asiakaspalvelumme kanssa voimme toki tuoda myös siivousvälineet ja puhdistusaineet mukanamme lisämaksusta. 

Käykö luonani joka viikko sama siivooja? Säännöllisen siivouksen asiakkaana teillä käy lähtökohtaisestii tuttu siivooja joka viikko. Noudatamme työehtosopimusta, joten meidän siivoojat saavat nauttia lomistaan hyvällä omallatunnolla. Pyrimme toki järjestämään teille lomatuurajan, jos niin toivotte.
Miten huolehditaan, että siivooja pääsee sisään? Voit sopia siivouksen ajankohtaan, jolloin olet aina itse päästämässä hänet sisään. Huomaathan kuitenkin, että siivouksen aloitusajat ovat arvioita. Vaihtoehtoisesti voit luovuttaa avaimen siivoojallesi ensimmäisellä kerralla, jolloin teemme avaintenluovutussopimuksen, joka allekirjoitetaan yhdessä.
Miten minun tulee valmistautua siivoukseen? Sinun ei tarvitse siivota ennen siivousta. Aika-arvio ei kuitenkaan pidä sisällään tavaroiden keräämistä ja silloin joku sovittu työ jää tekemättä. Jos tarvitset usein apua esimerkiksi lelujen keräämisessä, kannattaa kysyä liukuvaa siivousaikaa. 
Miten kotitalousvähennys toimii?

Kotitalousvähennys on vuonna 2023 60% siivouksen loppuhinnasta. Vähennyksessä on vuodessa 100 euron omavastuu. Kotitalousvähennyksen hakeminen vie alle minuutin. 

Laskelma vuoden 2023 vähennyskelpoisista siivouskuluistasi on nähtävissä OmaLempissäsi helmi-maaliskuussa 2024. Kertasiivousasiakkaat löytävät vähennettävän summan myös laskultaan. Paperisesta ja postitse toimitetusta raportista veloitamme 15 € (sis. ALV).

Ei vielä OmaLempi-tunnuksia? Lähetä viesti LEMPITUNNUS numeroon 050 902 3509.

Olenko oikeutettu arvonlisäverottomaan kotipalveluun?

Voimme tarjota kotisiivouksen palveluja arvonlisäverottomana, jos toimintakykysi on alentunut esimerkiksi ikääntymisen, vamman tai onnettomuuden seurauksena. Päätös ei vaadi lääkärintoidistusta,  vaan asiakas itse vastaa kuntonsa arvioinnista. Katso hinnastosta arvolisäverottoman palvelun hinnat.

Mitä jos en ole tyytyväinen siivouksen lopputulokseen? Meillä on 100% tyytyväisyystakuu. Korjaamme puutteet maksutta. Toivomme, että olette meihin yhteydessä matalalla kynnyksellä 2 päivän kuluessa siivouksesta.

Palveluohjaajamme tekevät laadunvalvontaa, antavat palautetta ja kouluttavat siivoojia. Teillä on aina oikeus vaihtaa myös toiseen siivoojaan.
Voinko peruuttaa siivousvuoron tai lopettaa siivouksen milloin haluan? Siivouksen voi peruuttaa jopa 3 arkipäivää etukäteen ilman veloitusta. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista joudumme valitettavasti veloittamaan täyden hinnan.

Meillä ei ole sitoutumispakkoa. Säännöllisen kotisiivouksen sopimuksen irtisanomisaika on yksi (1) kuukausi sekä asiakkaan että Lempi Kodinhoidon puolelta. Lempi Kodinhoito veloittaa irtisanomisajalla tehdyistä kotisiivouksen peruutuksista aika-arvion mukaisen hinnan.

Voit tutustua täällä palvelu- ja peruutusehtoihin.
Mitä jos kotonani sattuu vahinko ja jotain rikkoutuu? Siivojamme ovat varovaisia, mutta vahinkoja sattuu. Meillä on vastuuvakuutus, joka korvaa kotona tapahtuneet vahingot. Lue lisää vastuistamme palveluehdoista
Miten korona on otettu huomioon? Panostamme edelleen turvallisuuteen. Emme tule siivoamaan flunssaisena, pidämme fyysisen etäisyyden ja noudatamme viranomaisten antamia hygieniaohjeistuksia. Käytämme yhä maskia tarvittaessa.

Jäikö jokin ikkunanpesussa askarruttamaan?

Kuinka kauan ikkunanpesuun menee aikaa?

Ammattilainen pesee kaksi normaalikokoista avattavaa ikkunaa tunnissa.  Kysymme sinulta lomakkeella tai puhelimitse tietoja ikkunoiden määrästä, parvekelaseista ja muista yksityiskohdista, jonka perusteella voimme arvioida ikkunanpesuun kuluvan ajan. Minimiveloituksemme ikkunanpesussa on kolmelta tunnilta.


Pitääkö minulla olla ikkunanpesuvälineitä?

Tuomme kaikki ikkunanpesuun tarvittavat välineet ja pesuaineet mukanamme. Toivomme, että voimme käyttää teidän porrasjakkaraa ja imuria.
 
Muistathan mainita jos ikkunanne ovat korkealla niin ikkunanpesijämme ottavat jatkovarren mukaan.

Miten minun pitää valmistautua ennen ikkunanpesua? Säästämme aikaa, jos ikkunanpesijällä on esteetön pääsy ikkunoille. Kannattaa siis siirtää painavat huonekalut pois ikkunoiden edestä.
Kuinka paljon aikaisemmin ikkunanpesun voi peruuttaa? Voit peruuttaa ikkunanpesun kolme arkipäivää ennen sovittua aikaa ilman veloitusta. Myöhemmin tehdyistä peruutuksista joudumme veloittaman täyden hinnan.

Jos ikkunanpesijä sairastuu tai sääolosuhteet ehkäisevät ikkunanpesun, meillä on oikeus siirtää ikkunanpesu tarvittaessa toiseen ajankohtaan.

Mietityttääkö muuttosiivous?

Mitä välineitä muuttosiivoukseen tarvitaan? Tuomme tarvittaessa kaikki välineet hintaan 14,90 €/kerta.

Tarvittavat siivousvälineet

  • pölynimuri varapölypusseineen ja suulakkeineen
  • wc-harja
  • 5-10 kpl mikrokuituisia siivousliinoja riippuen kohteen koosta
  • lattiapyyhe
  • levykehysmoppi tai lattiakuivain.
  • pesuharja
  • ikkunakuivain
  • erilliset astianpesuharjat hanojen pesuun ja lattiakaivoille
  • patteriharja tai pitkä rakosuulake.
  • keittiöjakkara tai kolmiportainen tikas

Tarvittavat puhdistusaineet
  • yleispuhdistusaine
  • erilliset puhdistusaineet WC:lle, yleispuhdistusaine lattialle, saunalle, uunille, kylppäriin (hapan) ja keittiöön (emäksinen).
Miten minun pitää valmistautua muuttosiivoukseen? Huomioithan, että muuttosiivouksen aikana asunnossa tulee toimia sähköt, vesi ja valaistus. Asunnon tulisi olla tyhjä ennen muuttosiivousta, emme siirtele painavia esineitä tai muuttoroskia.  Asiakas vastaa siivoojien päästämisestä sisään tai sopii avaimen luovutuksen asiakaspalvelun kanssa.  
Kuinka paljon aikaisemmin muuttosiivouksen voi peruuttaa? Voit peruuttaa muuttosiivouksen kolme arkipäivää ennen sovittua aikaa ilman veloitusta. Myöhemmin tehdyistä peruutuksista joudumme veloittaman täyden hinnan.

Kysyttävää laskutuksesta?

Koskeeko kysymyksesi palvelua tai tilausta? Lempin asiakaspalvelu auttaa kaikkiin siivouspalveluihin ja tilaukseesi liittyvissä kysymyksissä. Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse, sähköpostitse tai verkkosivujemme chatin avulla.
puh: 010 2488800
email: info@lempi.fi
Haluatko muuttaa laskun eräpäivää?

Asiakaspalvelumme auttaa eräpäivän muuttoon tai siirtoon liittyvissä kysymyksissä. Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse, sähköpostitse tai verkkosivujemme chatin avulla.

puh: 010 2488800
email: info@lempi.fi

Kysyttävää laskun maksamisesta, lasku on erääntynyt tai olet maksanut liikaa? Olemme siirtäneet laskun eräpäivän jälkeisen seurannan ja sitä koskevat toimenpiteet Visma Amili Oy:n laskutuspalveluun. Näihin liittyvissä asioissa pyydämme ottamaan yhteyttä Visma Amili Oy:n verkkopalveluun: maksuhelposti.fi, sähköpostiin amili@amili.fi tai asiakaspalvelun numeroon 02 4808 8000. Mikäli sinulla on näihin liittyen kysyttävää, voitte aina olla myös yhteydessä Lempin asiakaspalveluun.

 

Palvelua tai tilausta koskevissa asioissa otathan yhteyttä suoraan Lempin asiakaspalveluun.

Miten tilaan e-laskun?

E-laskun voit tilata kun olet saanut ensimmäisen laskun Lempiltä sähköpostitse tai paperisena. Tilaa e-lasku omasta verkkopankistasi seuraamalla verkkopankkisi ohjeistusta. Tyypillisesti e-lasku tilataan syöttämällä yrityksen nimi Lempi Kodinhoito Oy tai y-tunnus (3141130-4). Lisäksi tarvitset viimeisimmän laskun viitenumeron.

Onko sinulla meille ostolaskuja?

Toivomme, että laskutatte meitä verkkolaskulla.  1.4.2020 voimaan tullen verkkolaskulain mukaan yrityksillä ei ole velvoitetta maksaa paperilla tulleita laskuja. 

Verkkolaskut 

Verkkolaskuosoite: 003731411304 

Operaattori/välittäjätunnusMaventa (003721291126) 

Välittäjätunnus pankkiverkosta lähetettäessä: DABAFIHH

 

Sähköpostilaskut

Toivomme, että lähetätte tähän osoitteeseen ainoastaan laskuja pdf muotoisina liitetiedostoina

Sähköpostilaskun osoite: 31411304@scan.netvisor.fi

Kaipaatko lisää tietoa kotitalousvähennyksestä?

Alta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin kotitalousvähennyksestä.

Voiko lahjakortilla maksetun työn sisällyttää kotitalousvähennykseen? Lahjakortti rinnastetaan verotuksessa rahaan. Lahjan saajana voit maksaa työstä lahjakortilla ja tehdä siitä kotitalousvähennyksen. Lahjakortin ostaja ei saa vähennystä. Muista säilyttää kuitti tehdystä työstä. 
Olenko oikeutettu kotitalousvähennykseen, jos saan arvolisäverotonta palvelua?

Kyllä, seniorit ja muut arvonlisäverottomaan palveluun oikeutetut ihmiset voivat tehdä kotitalousvähennyksen arvolisäverottomista hinnoista. 

Voiko kotitalousvähennystä hakea myöhässä? Verotukseen voi tehdä muutoksia ja oikaisupyyntöjä 3 vuoden ajan verovuoden päättymisestä. Katso verottajan sivulta toimintaohjeet.
Miten palveluseteli vaikuttaa kotitalousvähennykseen? Palveluseteli estää kotitalousvähennyksen käyttämisen. Jos kuitenkin tilaat omalla rahalla lisätyötä, voit tietenkin tehdä vähennyksen ylimenevältä osalta.
Vaikuttaako vuokralla asuminen kotitalousvähennykseen? Kotitalousvähennyksen saa tehdä omassa kodissa tai vapaa-ajan asunnossa teetetyistä siivoustöistä riippumatta siitä, onko asunto tai mökki oma tai vuokrattu.
ASIAKASPALVELU

Miten voimme auttaa?

Jos haluat kysyä palvelusehdoista, peruuttaa vuoron tai sinulla on muuta asiaa, jätä yhteydenottopyyntö alla olevalla lomakkeella. 

Ota meihin yhteyttä puhelimitse

Asiakaspalvelumme on avoinna Uusimaa klo 8–16, muut paikkakunnat klo 8–15. 


Puhelun hinta 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min kotimaan lanka- ja matkapuhelinliittymistä.

Uusimaa 010 2488 800  
Tampere

010 2488 860

 
Nokia

010 2488 860

 
Turku

010 2488 800

 
Oulu

010 2488 800

 
Lahti 010 2488 800  
Kuopio 040 085 3853  
Hämeenlinna 020 7437 060